Saturday, May 21, 2011

Ujian Rahmat, Kasih, Sayang..



Salam..

Hari ini aku bersama adik menonton Nur Kasih..sambutan hebat gak..ramai knak2..ibu bapa dan nenek pon ade menonton...cerita nie rasanya lebih sesuai sebagai drama berbanding filem..sebab byk plot dan panjang...itu pendapat aku..mungkin dalam masa xsampai 2jam pengarah nak memasukkan semua input yg boleh memberi kesan buat penonton..tertarik pulak tgk padang pasir.."sungguh cantik ciptaan Allah"..betul sgt2..sebelum nih aku memikirkan lautan luas dan sawah padi meluas tempat yg menenangkan ...namun bila lihat rakaman di padang pasir ...ada keindahan di situ ku lihat..melihat Adam melukis..membuatkan aku rindu nak melukis...lama sungguh aku xmelukis..masa sekolah menengah rasenya paling puas aku melukis..melukis mural sekolah..hampir semua dinding diindahkan dengan potret2 menarik..tapi idea cikgu..aku just mewarna jek..hehe..tapi tetap puas..sampai ponteng kelas..hahaha~ tapi aku xmahir melukis pon.. minat ada la..gitu2..hihi.. pulang ke rumah..aku dikejutkan dengan berita tanah runtuh di ulu langat,kajang dan menimbuskan sebuah madrasah yg diduduki anak2 yatim... yang amat menyedihkan ada kemalangan jiwa dan masih ada lagi tertimbus dan pihak berwajib masih dalam usaha menyelamat...setakat ini 5maut dan dan 12 lagi belum ditemui..Ya Allah...kau lindungilah mereka...moga tiada cela dan selamat yang lainnya...bercampur baur bila melihat orang dalam kesusahan...ingin membantu tapi tiada kudrat..hanya doa yg mampu diberi...moga mereka yang terlibat tabah menghadapi ujian Allah..

“Tiada apa pun yang menimpa seorang mukmin, sehingga duri yang mengenainya, melainkan Allah tuliskan untuknya kebaikan (pahala) dan padam dari kejahatan (dosa)”(Riwayat Muslim).

Kita tidak meminta ujian, tetapi kita sentiasa perlu tahu bahawa ujian itu adalah rukun hidup. Ujian bagaikan bicara atau ‘sapaan’ Allah kepada kita agar kita ingat apa yang lupa, ubah apa yang salah, atau untuk kita tambahkan pahala dan padamkan dosa. Melihat manusia yang diuji menjadikan kita rendah diri dan insaf. Mungkin dia yang dilihat oleh orang lain sedang dalam ketenatan cabaran tetapi sebenarnya sedang tenggelam dalam rahmat dan kasih sayang Tuhan. Melihat orang yang susah, mereka yang dizalimi, mereka yang kesempitan atau menderita kesakitan menyebabkan kita terlintas segera dalam perasaan
“dia di sisi Allah mungkin lebih baik daripada diriku ini”.

sekian ,,waslam..

coretan hari-hariku...

No comments:

Post a Comment