Wednesday, May 25, 2011

Seindah Nama,Segalas Tanggungjawab..

Salam...

Alhamdulillah..tengah pening2 nak cari kerja part time..tiba2 rezeki datang tanpa disangka...kisahnya bermula bila aku membeli lauk di pasar...tauke pasar tu jiran aku..dia sibok menceritakan kejayaan anak buahnya hingga ke menara gading dan risau melihat perkembangan anaknya yang masih lagi berumur 5 dan 6tahun masih belum pandai mengeja...aku hanya tersenyum..sempat aku menegur pabila dia merungut anknya lemah dan malas.."jangan cakap anak macam tue..nanti jadik doa"...Tiba2 die menawarkan aku pekerjaan mengajar anaknya mengeja sementara aku cuti sem..eh..macam tau je aku sedang cari kerja...pucuk dicita la gayanya..aku mengajar setiap petang selepas asar dalam lingkungan 1 jam setengah setiap hari.. hari pertama aku datang..dari jauh lagi anak2 itu berteriak.."cekgu da sampai.." tersenyum aku..cuit plak rasa ati bila seseorang menggelarku cekgu..kali terakhir orang memanggilku cikgu semasa jadi fasi di salah sebuah sekolah rendah..engat lagi aku murid2 yang comel yang selalu tersasul menggelarku kakak dan cekgu...hehe.. kelakar jek rasenye di hari pertama..aku mengajar dua orang kanak yang lebih kurang sebaya anak buahku..yang sulong bergelar zahin dan adik bernama najihah...abang sangat peramah..yang adik pemalu dan senyap..hihi...mula2 ku pastikan samada mereka mengenal huruf..tapi rasanya beberapa kali pengajaranku terhenti dengan kehadiran ibu mereka,,pastu neneknya pulak,,pastu datang pulak Along menegur...haha..sabo jela...aku tidak menekan mereka tapi cuba rapat dahulu dengan banyak bercerita dengan adik yang pemalu...hehe~ esoknya bermula agenda kedua..ku bawa gula2..xboleh banyak2..sehari 2biji ckup..hehe...ganjaran bila mereka dapat menyelesaikan kerja yang aku bagi...bukan men seronok lagi bebudak nih...suka melihat kanak2 ini bersungguh.."abang ,,cepat la ciapkan..t cikgu bagi gula2.."hehe..tersengih aku mendengar celoteh adik yang sudah mula bercerita denganku..adoii...rasa nak anak la plak..aip2!! lama g..study tak abes lagi..hahaha~ malam tue ank abangNgah datang..tanpa disangka mereka sangat rapat denganku..aik..sebelum nih punye la pemalu anak abang nih..nampak aku tersengih2 malu sembunyi belakang ayahnya..yang terkejutnya semalam ciap panjat2 aku dan mengajakku bermain..haha...dah ade aura ker..seronok plak..Ngeee..~ bila buat semua nih..aku terengat kembali zaman aku kanak2..aku tak pernah masuk tadika...tapi hanya pernah pegi mengaji...ada la sampai tingkatan4 aku mengaji dengan guru yang sama,,dari muqadam sampai khatam al-quran dan bersambong ke berzanji...aku suka berguru sebab kat situlah aku belajar memahami tajwid,bertaranum dan berqasidah...tergelak plak rase bila aku selalu mengamuk tidak mahu mengaji sebab guruku tidak mahu meneruskan bacaan selanjutnya sehingga aku perlu mengeja setiap satu ayat sehingga aku darjah tiga..tapi sebenarnya dia telah menguatkan asas bacaan aku sebenarnya...jangan sesuka hati melanggar tajwid dan membentuk aku lebih lancar dalam pembacaan..terima kasih cikgu Hasnah...tersenyum aku kerana baru minggu lepas aku bertemu dengannya dan soalan cepumas yang biasa ditanya orang tua kepada belia remaja.."bila Nak Kahwin"...hahaha~ tiada jawapan di situ..Ngeee... k lah..dah melalut jek nampaknya...mulakan pagi yang indah dengan Alhamdulilah...Jangan pernah lupa untuk bersyukur kerana kita tak akan pernah tahu berapa lama kita hidup di dunia ini dan aku percaya masih ada harapan yang lebih baik di hadapan sana asal kita tidak pernah berhenti berusaha,bersyukur dan dilandasi doa...(^_^)

coretan hari-hariku..

No comments:

Post a Comment