Sunday, May 15, 2011

My Old School...





Salam...
hari nie aku nak bercerita tentang zaman aku sekolah rendah sempena hari guru esok... dijadikan cerita,petang semalam tgh seronok membakar rumput ,sepupuku datang kerumah mengajakku menemaninya melihat kebun ayahnya..terlanjur melihat kebun PakNgah..aku ajak sepupuku ke sekolah rendah kami...zaman sekolah paling manis dalam hidup aku sememangnya masa sekolah rendah...hehe..SK Kampung Jawa..terletak dihujung kampung ,di tepi sungai...memuatkan keseluruhan pelajar tidak sampai 100org..engat lagi masa aku bersekolah,,satu sekolah dalam lingkungan 60org dan kelas aku satu2nya kelas teramai pernah ada,,seramai 15org...guru pulak cuma ada 7org termasuk guru besar..bilik kelas yg tidak diubah sejak Arwah abah aku bersekolah lagi..diperbuat daripada kayu...engat lagi aku..warna sepesen jerk..warna krim n coklat...surau pon xde..ahha,,lupe plak..sekolah agama n skol rendah berkongsi..pg jadik sekolah rendah,,petang jadik sekolah agama,,.bila nak solat..kami akan susun meja ke tepi dan membentangkan tikar dan solat berjemaah bersama,,.tapi sekarang dah berubah colourful..ceria jerk..surau pon dah ada ..memang jauh berubah..tapi menariknya ..tempat perhimpunan masih xberubah..terengat pulak masa aku berdiri dihadapan perhimpunan membilang sifir setiap hari..haha~nice moment...nape erk??dulu mase kecik2,,langsung xde perasaan takut..bila ade kelas tambahan malam..sanggup pegi beramai naik basikal dan buat kijer gila2.. mase budak2 aku n kengkawan explore hutan kat dalam kampung sampai ke kampong sape2 ntah...panjat bukit sembunyi2...main masak2 dalam utan..yang penting aku suka yang adventure..balik umah komfem comot ala tentera punyalah..memang padan la aku selalu kena piat telinga ngan abgNgah...pernah sekali kena tampor rasenye..sebab aku suka melawan..huahua...xkan balik selagi xdipanggil..port aku suka lepak komfem kat umah iyam..jiran depan umah aku..aku ngan die memang same otai..dia tua setahun dari aku...dia hebat bersukan...memang layak dia sekarang jadik cikgu sukan...aku jek melencong jurutera cabok..tapi kira adventure gak per..redah jela...haha..xsangka rupanya dah 12tahun aku tinggal skolah rendah,,kejap jek mase berlalu..huhu..tp an..dah tua nie..penakut la jugak..haha..malam2 dah pikir len..nak g toilet pon kadang2 pikir dua3 kali..coz nak ke tandas kena melihat pandangan luar yg gelap gelita..al maklumlah rumah aku jiran xde sebelah..hutan kelapa sawit jek..huahua..sabo jela..hehe...ape2 pon..zaman kanak2 memang pengalaman paling manis aku alami sepanjang hidup...walaupon dalam kesusahan..di situ aku diajar tidak meminta2,,jangan terlalu berharap,,hidup berdikari,,bantu membantu berkerjasama dan paling penting bahagia dengan apa yang kita ada sebab kita kat dunia bukan untuk merasa hampa dengan apa kita hadapi tapi berusaha untuk mengecapi apa yang kita miliki...hidup macam roda..kadang2 kita bahagia,,kadang2 ada gak duka...tapi yang penting just hepi eva after(^_^)... Selamat Hari Guru buat kak long ..Masodiah Mahfodz..cikgu kimia yg penuh chemistry..haha:p ...Ahha..Dan guru paling saya sanjungi sepanjang hidup saya,My mum..Mas'amah Sulaiman..walaupun mak tiada gelaran guru..tapi mak lah guru yang mendidik 9 anak mak hingga berjaya kini..tiada kata seindah bahasa..tiada cinta seindah lahirnya dari hati yg suci...chewahh..sesuka hati mengubah pujangga..hehe~ Sekian..

coretan hari-hariku...

No comments:

Post a Comment