Sunday, May 29, 2011

My Weekend Activity...

Benih kacang panjang...
Salam...

Pagi yang gelap kini sudah terang...hehe~ sabtu ahad,sepenuh masa untuk family...aku cuti mengajar sabtu ahad..kang bosan plak bebudak tgk aku hari-hari kan?..hehe~ so ,,seperti biasa ,setiap pagi sabtu memang rencana utama ke pasar minggu di pekan...adik xdapat join sebab ada aktiviti kat sekolah..haii..baru mula cuti sekolah pon adik dah g sekolah balik..sabo jela... so..petang tue aku bosan2 xda kerja..tibe2 tekak terasa nak makan karipap la plak..so..terus la buat karipap ..part paling best wat karipap masa kelim..sejak dah reti kelim sendiri memang selalu jek mengidam makan karipap...hehe,,lepas asar..teman mak pegi kebun..sejak mengajar petang memang da jarang g kebun waktu petang..ahha!!petang nie aku bersemangat ke kebun sebab ada benda aku nak buat..aku nak tanam pokok kacang panjang...pagi tadi di pasar aku dah beli biji benih..sebenarnya aku geram tengok pokok kacang assoo depan kampung aku..satu2nya orang cina yang duduk di kampung aku..dulu masa aku kecik dia bukak kedai..sekarang dah tak..mungkin sebab da tua kot..jaga cucu..huhu...eh..menyimpang..k..tiap kali lalu jek depan mah assoo..nampak pokok kacang die bukan maen cemerlang lagi tumbuh..pastu kacangnya toksah cakap..memang berduyun2...geram tengok..haaa..sebab tue aku nak tanam gak..huhuu.. mak cakap kat aku..boleh tahan ke..mah asso tepi jalan..memang senang nak jaga coz monyet takde..mah kita nih..kalau dah datang monyet2 tue..habis semo die balun..tgk jela pokok serai mak tanam..berapa kali kena cabut..aku sengih jek..takpa la..lom cuba tak tau..alah..kalau monyet tue makan kacang tue nanti..memang rezeki dia la..kita pon bukan nak makan banyak2 pon..hehe...akhirnya mak mengalah..so aku yang beria nak tanam..aku pon bersemangat dengan bawak cangkul mak g buat batas..haha...xsampai satu batas ciap..ntah camne..cangkul mak patah tiba2..ganas sungguh ke aku nih...belum sempat nak g tukar cangkul arwah abah..cangkul tue berat cikit..sebab tue aku kurang minat nak guna..datang plak abangNgah n Wife die bersama anak2 buah aku yang comel lote..terberhenti la niat aku nak berkebun..mak pon berhenti..

Hehe~ My Batas...baru lepas Baja..

...akhirnya esoknya baru la aku berjaya wat batas..pastu tabur baja..nak tabur biji benih mak cakap nanti dulu..mak kata kalau nak benih cepat tumbuh..mak suruh rendam dulu dengan air 1 malam..aku menurut perintah sebab baru minggu lepas mak beli biji benih pokok bendi..n aku tengok anak pokok bendi dah tumbuh kat batas yang mak dah buat..sebab tue aku pon bersemangat nak bertanam jugak..hehe~ so..ini saja kisahku buat hari ini...rezeki tak datang bergolek tanpa usaha..dan rezeki datang dari pelbagai cara,,syukur dalam apa jua rezeki tuhan bagi kat kita..kadang2 apa yang kita usaha tidak seperti yang dijangka..so be peacefull dan Redha atas ketentuannya...(^_^)

coretan hari-hariku...

No comments:

Post a Comment