Thursday, May 19, 2011

Alah Bisa Tegal Biasa..



Salam..
Alhamdulillah..dapat gak update blog harinie..2 hari xdpat 0n9 coz modem rosak..tapi bagus gak..akhirnya berjaya aku menghabiskan novel norhayati berahim(nb) yang bertajuk "Sejam RM2.50" ..mula2 pelik gak aku ngan tajuk novel nih..pastu dah la tebal dalam 867 m/s...yang xdisangka-sangka aku habes membacanya dalam masa 2hari jek..kisahnya santai yang sarat dengan pedoman dan hadis2 n kisah yang berkaitan agama..sebab tue aku suka novel nb nih...die sarat ngan hadis yang bersesuaian dengan jalan cerita...cerita yang dekat ngan jiwa aku...seorang yang bersederhana dalam segala benda...meletakkan kisah yang kita terlepas pandang..ahha..aku cerita la serba sedikit pasal novel nih..kisah seorang gadis bernama Wafa yang berjuang melawan penyakit leukemia dan cita2 sejak kecik sebagai pelukis dan bagaimana dia berusaha nak memulihkan akhlak2 kanak2 pedalaman dan masyarakat yg hanyut tanpa didikan agama dengan mengimarahkan surau dan menghidupkan gaya hidup sihat org kg melalui aktiviti sukan berfaedah dari berkasih-kasihan(hub.sosial)... tidak macam2 buku novel laen yang lebih menekankan percintaan..pencintaan yg simple dari tarikan seorang lelaki terhadap wanita yg bersemangat memperjuang ank bangsa...rm2.50 rupanya adalah upah yang diberikan wafa kepada seorang anak kampung untuk terus melaungkan azan dikampung tersebut,,serta memberi upah kepada mana2 kanak2 yang sanggup ke surau dan mengimarahkannya..cara nampak salah namun ianya adalah didikan asas,,macam kita kecik2 gak..kalau xdiberi ganjaran..xkan kesekolah..engat lagi aku masa kanak2..betapa seronoknya bila dapat duit bila mak suruh pegi mengaji..duit yg sangat bermakna buat aku..boleh beli eskrem malaysia...hehe~ novel nak laku komfem seperti biasa membayangkan betapa cantik dan ringkas wafa itu serta hensemnya heronya yang bergelar hussien...hahaha~ lama dah aku xbaca novel sebenarnya..tapi,,memang novel nb jarang menghampakan aku....sarat pengajaran yang bernilai buat pembacanya... ahha~harinie aku belajar mengupas kelapa...selalu aku kupas kelapa muda jerk buat minum...tapi tadi aku dah sebok mintak mak buatkan kuih tumpi(rempeyek)...jadik mak suruh kupas kelapa sendiri..engatkan senang..susah gak klo kulit kelapa tua yang keras dan tebal nih...mak sempat ajar cara mudah..ahha..baru la aku tau camne nak lagi mudah mengupas kelapa..baru 6biji dah lenguh tangan nih..manja sangat kot..dah lame xbuat kijer..berkebun kejap pon da termengah2....haiii...pancit2...xpe..alah bisa tegal besa...mula2 memang la nmpak payah..tapi kalau dah besa mesti xrase macam mak..hehe~ seronoknya aku baru je lepas tanam pokok durian belanda..bersebelahan pokok jambu air madu aku gak..jambu air tue dah berbunga ..xlame g berbuah n masak..xsabo nak makan..hehe..lame gak dah usia pokok jambu nih..ada dalam 5tahun..masa mula2 tanam terpikir gak aku..bila dapat merasa buah jambu air nih..Alhamdulillah..akhirnya berbuah jugak..pokok durian belanda plak ntah bila gaknya,,,xpe..berbakti pada tanah kan ada hasilnya..xpe..aku sudi menanti..chewahh..haha~ k la..sekian kisah merapekku buat hari ini..mana yang elok kita jadikan pedoman...pengajaran yang aku nak selitkan kat sini..kita jangan putus berdoa selagi masih bernafas kita didunia ini..dalam erti kata laen..jangan mudah berputus asa..dengan doa kita sudah meletakkan sebuah harapan dan usaha kita..doa yang tulus Allah pasti makbulkan...kadang2 kita melihat doa yang kita pohon xtertunai,,namun tanpa kita sedar,,tuhan telah mengaturkan lebih baik buat kita yang kita sendiri xsangka..macam kita hidup di dunia ini..kita menjadi miskin di dunia,,tetapi terkaya diakhirat kelak...(^_^)..renung2kan..selamat berfikir...waslam

coretan hari-hariku...

No comments:

Post a Comment