Monday, May 23, 2011

Ingatanku 2...

27 November 2010..(Sabtu)

Usai Subuh...Abg Mahmudin(Uoo) dan adikku Abd. Aziz Fauzi(Poji) sampai Batu Pahat..Kedua2nya menaiki bas yang sama dari Kuantan jam 1pagi...Abg Uoo mengambil penerbangan kecemasan dari labuan dan turun di kuantan sementara poji yang menuntut di KKTM kuantan segera pulang setelah usai kelas apabila mendengar khabar ayah masuk hospital...Alhamdulillah.. akhirnya semua anak ayah sudah pulang melawat ayah..pagi2 lagi aku ke pasar membeli keperluan rumah..niat untuk segera menyiapkan makanan dirumah sebelum terus ke hospital melihat ayah..panggilan telefon dari abang yang menyuruh masak makanan untuk ayah membuatkan aku memanjatkan penuh kesyukuran ke hadrat ilahi yang memberi petanda ayah semakin pulih dan dibenarkan makan...maka bubur khas dibuat untuk ayah..sampai di hospital..segera kami menghulurkan makanan...ayah kelihatan ceria sedikit dan seakan sihat walafiat..tiada kata yang lebih indah selain syukur di dalam hati ku panjatkan..namun ayah makan sangat sedikit..ayah teringinkan sup..kak long menelefon rumah dan meminta abang menyediakan sup untuk dibawa ke hospital..sepanjang petang itu aku banyak bersama ayah..teringat lagi bualan kami semasa itu.."Pak..camne tadi masa CT SCAN pagi tadi?"tanyaku.."Tadikan farah..doktor tu masukkan alat macam scan kot dari mulut bapak sampai perut,,,pastu cahaya lampu dia..terang sangat..kamu tengok lampu siling tu ,,100 kali ganda lampu siling tu dia punya terang.." aku terfikir sejenak..takkan terang sampai begitu sekali.."abis tu..xsakit ker masa masukkan alat tu kat mulut bapak..sampai ke perut plak tu kan?"tanyaku lagi..."Fuhh..tuhan je tau betapa sakitnya alat tu masuk farah"ujar ayah..aku mendengarnya rasa sedih kerana ayah terpaksa menanggung kesakitan seorang diri,,pada mulanya aku ingat ayah cuma masuk terowong scan,,rupa alat scan masuk terus ke dalam badan..masyaAllah,,betapa azabnya,,Ya Allah ,,moga tergugur dosa dari setiap kesakitan yang dialaminya..sepanjang aku menjaganya,,ayah asyik menyuruhku membelikan air kotak,,,aku sentiasa membelikan air teh bunga sebab aku tau ayah menyukainya..banyak kali juga aku ulang alik membeli,,adik ada juga membelikan soya dan laici namun ayah tidak menyukainya,,namun pabila abang datang bersama sup,,abang melarang ayah minum air teh bunga sebab air boleh menurunkan tekanan darah ayah..rasa bersalah pula aku sebab aku yang banyak membelikan air itu pada ayah..hmmm.... petang itu abang ajak pulang,,aku enggan kerana belum puas bersama ayah...semasa mengurutnya,,kelihatan kaki ayah kembang seakan bengkak,,bila kuajukan pertanyaan pada ayah..ayah mengatakan mungkin kebas sebab tak berjalan...ku perasan banyak bekas cucukan pada lengan ayah"kenapa tangan bapak banyak bekas nih pak?" tanyaku.."nih bekas doktor cucuk nak cari saluran darah tak dapat2..banyak jugak dia cuba tadi.." aku bertanya lagi"tak sakit ke?".."ish...tak sakit apenya..bukan dibius..main cucuk jek...bayangkan je farah tercucuk jarum macamana rasa?" ujar ayah..aduh sakit gak...jarang sekali ayah mengadu sakit..sebab itu inilah pertama kali ayah masuk hospital..mungkin ayah dah tak sanggup lagi menahan...sehingga malam aku menemani ayah bergilir,,sehinggalah kak long datang petang itu bersama adik bongsuku...emak menyuruhku pulang menghantar adik yang kepenatan sementara abang ayid masih ingin menjaga ayah sehari lagi kerana abang ingin pulang ke KL esok...aku akhirnya pulang dengan adik jam 10malam..setelah menyalami ayah,emak dan akak..ku lihat adik mencium dahi ayah yang sedang tidur membuatkan aku sedikit cemburu lalu aku berkata"eh..farah pun nak gak"emak dan kak long tersenyum lalu berkata"pergilah..sape larang?"aku tersenyum lalu merapati ayah dan mencium dahinya...buat pertama kalinya..entah kenapa tersentuh rasa hati...ku tahu ayah masih belum tido lalu aku berkata di hujung telinganya.."esok farah datang lagi..nanti farah masakkan ayam masak pindang tau pak..."kulihat ayah tersenyum memejam mata tanda setuju padaku...aku tersenyum dengan keyakinan ayah akan sembuh dan esok aku akan datang dengan makanan kegemarannya(^__^)

bersambung...

coretan hari-hariku..

No comments:

Post a Comment