Friday, November 26, 2010

Dugaan BuatKu....



Salam..
Seminggu aku menghilang,,bukan apa,,aku menghadapai peperiksaan akhir untuk semester ketiga...fokus dengan tidak on9 dlm seminggu,,lepas 2 paper..lagi 4paper menanti,,aku dikejutkan dengan satu dugaan yg tidak disangka..semalam aku menelefon ibu untuk mendapat restu menhadapi peperiksaan pg jmaat..ibu ceritakan yang ayah da sakit dah 3hari,,ibu pujuk ke klinik xmahu..aku janji pada ibu setelah selesai exam pg itu aku akan pujuk ayah ke klinik..namun selesai menjawab kertas..pabila ku telefon rumah,,ayah dah masuk wad..tanpa berlengah aku terus ke hospital..kak long da smpai mlm td dan abg ngah yang hantar ayah ke hospital dan ayah ditahan..kasihan melihat ayah sgt kurus dengan berselirat tiub di pasang pada tubuh ayah ,,hampir 4tiub di pasang,kedua belah tangan, hidung dgn oksigen dipasang sentiasa,,rupanya lebih teruk dari sangkaan ku,,ibu tidak mahu aku terlalu risau,jadi tidak menceritakan kesakitan ayah...mak mahu aku fokus pada paper final yg masih aku perlu hadapi,,hati ini rasa mahu sentiasa disamping ayah,,ketika ayah sedar kehadiran aku,,sungguh ia bersungguh bercerita pada aku apa yang doktor lakukan padanya,,dalam hati tidak ingin ayah berkata kerana nampak susah dgn nafas yg lemah tp aku tidak sggup pula menghampakannya,,terharu rasa hati,ayah masih bertanyakan samada kau masih ada duit ker untuk ker U nanti,,ayahku pesan mengambil duitnya yg diamanahkan pada adik,,dalam dia keadaan sakit masih engatkan kebajikan anaknya,,diluar ku kelihatan ceria,tapi didalam hati aku rasa ingin menangis..td ayah masih menginginkan aku mengurut kakinya..ya Ayah,,berapa kali pon ayah nak,,anakmu sanggup untuk mengurutnya..ayah tidak kuat untuk bangun,,sentiasa baring dan kadang kala mencelikkan matanya,,kelihatan amat tua ayah sekarang,,aku sayangkan ayah teramat sangat,,aku gagahkan diri untuk tidak menunjukkan hati hiba melihat kesengsaraan yg dialami,,teringin aku menggantikan tempatnya,,Ya Allah,,hanya padaMu aku hanya mampu meminta pertolongan,,ringankanlah bebanan yang ditanggung ayahku,,sungguh aku tidak sanggup melihat kesakitanNya...Kau berilah kekuatan baginya menghadapinya penyakitnya..Kau berilah aku kesempatan membahagiakannya..dialah pembakar semangatku,pelindungku,,pemimpin duniaku..dan dialah ketua keluargaku yang tercinta...Amin...

coretan hari-hariku..
waslam...

2 comments:

  1. assalamualaikum.....salam persahabatan...saya turut berasa simpati dgn ujian yg menimpa ayah awak...moga Allah menyelamatkannya dunia akhirat...awak lakukanlah yg terbaik dan termampu...saya faham...awak terhimpit skrg....dalam menduduki peperiksaan akhir...tambahan kesihatan ayah...banykkan berdoa...baca yassin...dirikan solat hajat....moga keadaan kembali seperti biase...insyaAllah...amin.....

    ReplyDelete
  2. waslam..
    Terima Kasih...InsyaAllah..amin..

    ReplyDelete