Sunday, November 14, 2010

Sama tp xSerupa..



salam...

kisah yang nak dikongsi hari nie,,berkaitan mak..td ptg tman mak g kendri tahlil n ngundung cucu rumah sepupu di kg mak kat Sri Medan..pertama kalinya aku ikut,,sebab mak xsihat aku turut teman sampai kenduri selesai,,sgt ramai sedara mak yg aku masih xkenal..yg peliknya diowang semo kenal aku tp aku yg xkenal mereka,,buruk betul perangai,,huhu,,seronok jugak pegi kenduri tahlil,da lama xbermarhaban,,ramai golongan tua sahaja yg dtg,,cam baya2 aku,,bertuah la..huhu..tgh tolong2 angkatkan juadah,,aku tertolong plak untuk memcuci tgn2 makcik2 yg mungkin kawan2 mak masa muda rasenye,,asal aku hulurkan cucian tgn,,mereka sebut"anak Amah yer nih"aku hanya tersengih,,mengia tidak,menggeleng pon tidak,tp diowg paham la tue,,tapi bukan sowang yg tanye,,sebaris aku hulur air yg tanya,,jenuh aku tersenyum jela,,akak ckap aku iras mak aku ketika mak muda,,aku mmg xleh lari mane2,,kadang aku ke pekan atau ke bandar,,bila ada yg tegur,,aku xkenal pon tanye samada aku ank mak,,memang betul pon,,aku ngaku jela,,huhu..bila da bwk nama mak ke mane2 kena la jge adab,,mmg xleh nyorok pon,,huahua~ Mak anak ke 10 dr 11 beradik,,kire hampir bongsu..sepupu2 aku semo usia lebih kurang mak,,paling muda pon baya kak long kot..aku berkwn pon ngan ank sepupu aku,,xkesah la tue,,tp biler da lame xjmpe,,hampir2 aku xkenal..aih..biler ramai sgt sedara,mmg xleh nk engat,,yg selalo jmpe jela kita engat,,agknye klo terserempak tgh jalan pon xpasan itu sedara,,huhu..semo tanye bila aku nk abes blajo,,gaknye asyik dgr aku blajar jek xkijer2 an..huaa..sabo jela..tp td tercuit bila berborak ngan Julak(maklong)...dah lame xbersurah banjar..klo g kg mak,mmg komfem semo tukar dialeg banjar,,aku faham cuma xpandai nk balas ngan bahasa bnjar tue,,hehe..muka mak ngan Julak xjauh beza,,comel n hampir seiras..sape sangka Julak tua 20 tahun kot ngan mak,,tp Julak xnmpak tua n masih kuat,,penah aku dtg Julak sebok menguruskan kebun sendirian,,tanam ubi,pisang,serai n segala jenis sayuran lah,,masa mak kecik2 dlu pon bukan senang,mak pernah jdk pendayung bawak penumpang menyeberangi sg., menoreh getah,,crite pasal menoreh getah,,time aku kecik dlu,aku curi2 menoreh getah di kebun ayah.mak marah sebab aku dah merosakkan pohon getah dgn suka ati aku jek tarah,,huahua..mmg tobat lepas tue aku xtoreh lg,,masa aku drjah6 baru kebun rumah aku bertukar kpd klapa sawit,,saat kebun getah dulu lebih menyeronokkan bg aku,,ntah la,,mgkin masa tue aku budak2 kot,haha~ah..da menyimpang crite la plak,,k la..cukup la buat kali ni..cuma apa yang aku leh simpolkan,,aku sgt2 menyintai ibuku,dialah aspirasiku,pembakar semangatku,pendukung jiwa raga n segala-galanya bagiku..huhu~begitu juga ayah..hehe~k itulah...

coretan hari-hariku...
buat hari ini:p..
waslam..

No comments:

Post a Comment