Tuesday, November 9, 2010

My Parent..



Di Suatu petang yang damai,,,aku baru pulang dari pekan..senyap sunyi isi rumah,,mana ayah dan mak nih,,,dari luar hingga ke dapur tiada,,kelihatan kepolan asap di kebun belakang rumah,,kelihatan ayah duduk di sebuah kerusi melihat ibu membersihkan kebun...nampak sweet plak,,dari jauh dapatku lihat,,walaupun ayah xsihat,,dia menemani mak kekebun,,cukup sebagai pemerhati namun kasih antara mereka memang xboleh dipisahkan,,saling memerlukan..aku pasti ayah ingin sekali membantu mak tapi kudrat die tidak berkemampuan ,,jadi sebagai peneman mungkin cukup untuk menunjukkan keprihatinannya,,mak memang hebat,,setelah penat2 di rumah,,die tetap xlepas peluang bercucuk tanam kekebun,,mak kata,,kalau berbudi pada tanah ada rezekinya..erm..betol tue,,aku pon datang mengusik dua sejoli nih..hehe~ayah tua 9tahun dari mak,,,namun xnampak beza pon antara mereka...kalau nk jadik ibu mithali,jadilah macam mak,,kalau nak jadi ayah yg tegas dan penyayang,,ikutlah ayah...pakej yg lengkap..sepanjang hidup mereka bukannya mudah,,dari cerita ayah,,aku pasti betapa dia memerah keringat membesarkan kami 9beradik ,,aku asal kg...dari keluarga yang serba kekurangan,,namun ayah dan ibu tidak pernah merungut akan kekurangan yg ada malah bersyukur atas apa yg kami ada,,teringat masa kecil,,ibu dan ayah tidak pernah memewahkan kami dengan harta benda,,setahun sekali berpakaian sekolah,,setiap hari bawa bekal berlaukkan ikan masin,,makan sedap hanya bila ayah pulang dari memancing,,segala jenis ikan dan udang,gembira bukan kepalang,,tapi aku sedar banyak lintah melekat di kaki ayah,,menunjukkan die berusaha untuk membahagiakan anaknya dengan segala usaha yang semampunya..ayah pernah mengayuh basikal dari kg hingga semerah untuk menjual hasil ikan,,bukan dekat,,kalau sekarang aku memandu kereta ambil masa setengah jam,,kalau basikal macammane agaknya,,dengan jalan yang sudah pasti tidak seselesa kini..bersyukur sgt2 aku dilahirkan sebagai seorang anak kepada Mahfodz Hj Nawi dan Mas'amah Sulaiman..love them more than anyone after Allah SWT and Rasullullah SAW...kau kekalkanlah kasih sayang antara mereka Ya Allah,,berikanku kesempatan menikmati kasih sayang mereka di dunia mahupon di akhirat kelak..cinta yang tiada tolok bandingnya...Amin...:)

coretan hari-hariku..

2 comments:

  1. bila dikenang semula..rindu juga pd ms lalu...

    ReplyDelete
  2. pahit dan manis kenangan lalu,,akan jadik terindah bila diengatkan:)

    ReplyDelete