Sunday, August 21, 2011

satu nama



Salam..

Pejam celik,,hari nie masuk hari ke 21 ramadhan..10 mlam terakhir ramadhan..entah macam mane terdetik hati nak ke surau dengan mak,,Alhamdulillah sejak jumaat aku mengikut mak ke surau menunaikan solat taraweh..rase masa berlalu begitu pantas,,surau agak sunyi,,kurang keriuhan berbanding masa aku kanak2..tak ramai anak muda ke surau,,entah kemana hilangnya..surau nilah tempat aku mengaji,bermain dengan kengkawan..semuanya memberi kenangan terindah,, geli hati bila terengatkan semalam,,ketika tue aku solat isyak di surau,,ank jiran yg aku mengajar ikut ibunya ke surau ...ahha..kelmarinnya diorang ikut maknye gak ke surau..mase tue ank2 tue mcm terkejut tgk aku..sebab dah lame xjumpe..macam kenal xkenal..tapi semalam masa solat isyak bebudak tue xberganjak duduk dihadapanku..menunggu dengan setia hingga aku habis solat..selesai aku memberi salam..yg adik terus bertanya"cikgu fatimah kenapa dah lame xsekolah"aku terus tersenyum..maksudnya mengapa aku dah lama xkerumahnya mengajar..belum sempat aku membalas ibunya dah memanggil ank2nya duduk dibelakang tidak mengangguku..aku hanya tersenyum..sempat sorang kakak menegur.."nasib baik kak farah kau xtergelak"mana xnye,duduk betul2 dihadpanku sambil menjenguk aku solat..langsung aku xmemandang,,fokus pada sejadah namun terbayang gak yang anak2 tue fokus memandangku bersolat....aku hanya tersenyum panjang...terharu sebenarnya melihat kesetiaan ank2 tue menungguku semata-mata ingin bertanya mengapa sudah lama xmengajar mereka..huhu..sungguh aku rindu nak mengajar mereka semula..namun kekangan masa dibulan ramadhan ni memang xsempat aku mengajarnya.... kadang2 macam xsangka plak aku pernah mengajar ank orang..gelaran cikgu terlalu tinggi tok aku dapat..ajar knk tadika plak tue..huhuu tapi tue mungkin akan jadi kenangan manis buatku sampai bile2..hehe~agak2 nanti dah tua..engat lagi tak anak2 tue yang aku penah mengajar mereka(^__^)

coretan hari-hariku..

No comments:

Post a Comment