Thursday, August 4, 2011

Fidyah



Salam..

Alhamdulillah..masuk nie dah hari ke5 aku berpuasa,,amalan sepanjang bulan ramadhan pun masih dapat dilaksanakan atas kehendakNya..terima kasih ya Allah..(^_^)...Semalam aku tetiba didatangi seorang kakak..die menanyakan samada aku anak yatim..aku mengiakan lalu akak tue menyerahkan sejumlah wang padaku,,katanya ini wang fidyah yang perlu dibayar olehnya atas sebab tidak mampu membayar puasanya yang lepas..kerana aku anak yatim,maka akak tue memberinya padaku..mulanya aku agak terpinga sebab ini pertama kalinya aku menerima fidyah dan ramadhan kali ini ,arwah ayah xbersama kami lagi...perasaan terharu kusimpan,,ketika adik pulang ke sekolah ,dia memaklumkan pada ibu esok dia dan rakan yang merupakan anak2 yatim akan dijamu di hotel sempena ramadhan...rezeki anak2 yatim... hatiku sayu bila mengenangkan arwah ayah,,antara sebab aku tidak ke surau dan hanya menunaikan teraweh di rumah atas sebab risau nanti aku akan terkenangkan arwah ayah mengimamkan solat tarawih di surau...sejak aku remaja lagi,aku selalu ke surau dengan ayah menunaikan teraweh,,selepas solat,ayah akan menungguku diluar surau untuk pulang bersama sebab aku takut gelap..huhuu.. masih segar dalam ingatanku ketika aku memeluk mak ketika ingin tidur beberapa hari lalu berkata"mak,nak pelok sat,Farah kan anak mak"lalu mak menyangkah"Kamu tue anak ayah"...runtun jiwaku bila mak berkata begitu,,,moga Arwah ayah bahagia disana,,teringat sebuah hadis mengatakan,,seorang ayah yang melindungi dan melebihkan anak perempuannya semasa hidup,,diakhirat kelak,,anak perempuan ini akan menjadi perisai dan pendinding buatnya dari azab api neraka...Moga HambuMu ini dapat menjadi perisai dan pendinding buat Arwah ayahku ya Allah kerana beliaulah ayah yang tidak pernah menghampakan impian anak gadisnya sepanjang hidupnya..aku bersyukur menjadi anaknya ya Allah...amin~

coretan hari-hariku...


No comments:

Post a Comment