Monday, June 6, 2011

Mari Mencuba ...


Salam..

Selamat malam semua...hari ini nak kongsi kesah dua hari lepas...so sabtu,,diha(adikku) plan nak bawak mak g bercuti mandi manda di air terjun dengan aku,anis dan semua yang di rumah.hasrat terpaksa dibatalkan kerana mak ada janji nak pegi majlis maulud pengantin di Pt.Jalil n petang mak kena g rewang di kampong sebelah.. so..demi nak kurangkan rasa sedey adik aku..petang tue engat nak ajak die g tgk wayang la kepe...dan2 la plak,,tersangatlah penuh parking di SquareOne n BPMall... sebab malas nak cari park n melemaskan diri di kesesakan org ramai di pusat beli belah..aku ajak adik g Pantai Sg. Lurus..pekena kerang sambal sambil menikmati suasana laut yg lebih mendamaikan..chewah..adik aku setuju jek n die xpenah g sebelum nih.. makin cantik plak tempat tue bila kulihat byk bot dan sampan tersadai di tepi pantai...dengan cuaca petang yang berangin memang cukup damai bagi sesapa yang inginkan ketenangan.. begitu la kesah ari sabtu..hehe2..
hari Ahad..ahha..lepas subuh aku tido balik sebab hujan amat lebat yang memang amat melenakan aku untuk tido kembali..hehe~ sedar2 kul 9 mak dah menjerit menyuruhku bangun.. bangun terus mandi n nak berciap la g pasar..rupanya akak da pegi pasar dengan adik..so, mudah la kerjaku..hari ini ntah kenapa banyak betul monyet datang mengacau tanaman mak dan buahan..berkali2 gak la halau..nak masak pon xsenang..akak beli ketam arini..sangat la banyak..ditanya aku nak masak apa sebab mak takde g kendarat kenduri kampong sebelah...mula2 aku cadang goreng jek..diha plak datang usulkan msak lemak cili api..semo xpenah masak..diha sibok g cari resepi di internet..dan akhirnya aku cuba la try masak ekut resepi..moga2 jadik la..haha~ Alhamdulillah..berjaya gak..tapi xla sepower chef..tapi masih boleh dimakan kira lepas kot..hahaha.. so today..sape2 nak mencuba ini resepinya..hehe~



10ulas bwg kecik
4ulas bwg putih
halia..lebbih krg1/2 inci
kunyit idup 1inci
10 biji cili api(nak pedas tambah lagi)..
-bahan diatas tumbuk or kisar la...tumbuk g ok kot..aku tumbuk bersama sedikit garam..

santan
asam gelugor(aku guna belimbing buluh tyme nih)ok gak(^_^)
gula cikit jek..hehe(aku xmnt gula tapi letak gak sebab dlm resepi ada..hehe)
serai di titik
daun kunyit dimayang(nseb bek mak tanam pokok kunyit..aku petik la selai daun kunyit mak..hehe)

...So,,masaknya mula2 bahan tumbuk tadi ditumis sehingga nek bau n pecah minyak...masuk serai n daun kunyit tadi..naek bau..masukkan santan..klo pekat campor sedikit air..agak2 mendidih masukkan ketam..n tunggu mendidih lagi..jangan lupa selalu kacau kuah tue..takut t santan pecah jadik ketul2 dah xsedap..sedikit garam kalau kurang rasa..gula cikit td..hehe~ kalau rase2 da mendidih n cukup rasa..k..Ciap sudah..Boleh la cuba di rumah kawan2..Belom cuba belom TaU...hehe(^__^)

coretan hari-hariku..

No comments:

Post a Comment