Thursday, April 28, 2011

Meneroka itu Indah..



salam...

Alhamdulillah....dapat aku menunaikan ibadah puasa ganti semalam dan hari ini..hehe~ yg menyentuh perasaan aku sebenarnya mak sanggup bangun dipagi hari dan masak tok aku bersahur dua hari ini,,mak pon teman aku berpuasa sama..mak xda hutang tok dibayar pon,,sebab aku puasa,,die pon puasa sunat menemaniku..bertuahnya badan..syukur alhamdulillah,,hehe~ pg tadi aku macam dah pusing satu batu pahat...bermulanya begini, pepagi lagi bawak mak ke kg mak di Sri Medan menjenguk Angah,,Ahha,,aritu aku ade crite yg mak nk bawak angah dok ngan kami an..tapi minggu lepas masa abg ngan mak ke sana nak ambil angah, angah berkeras xnak meninggalkan rumah dan selesa dirumah pusaka nenek...pg td mak pujuk lagi,,tapi angah tetap enggan....akhirnya mak mengalah..lepas tue mak tunjuk aku jalan lama tempat mak pernah duduk masa kecik di sri menanti,,1st time aku lalu situ,,Mak tunjukkan dimana mak semasa kecik bermain di tepi sungai dan pernah menjadi pendayung membawa org menyeberang semasa kecil,,wah,,sangat terpencil,,mula2 cuak gak lalu citu,,sunyi jek ngan kebun sawit memanjang,,ada jalan xberturap..tapi xla panjang sangat,,pemisah antara dua kg..sgt cantik rumah kg di sri medan,,masih mengekalkan ciri kemelayuan lama...tapi ade gak yg mengalahkan banglo pon ade,,aku kagum melihatnya,,sebab pertama kali jalan citu kot,,memang luas dan setiap rumah ade keistimewaan tersendiri,,klo ade kamera canggih nih,,Wah!!memang menarik untuk dirakam...aku bertanya pada mak,macam mane org dulu2 nak tentukan hak milik tanah mereka punya..mak kata org dulu2 kira moyang2 kita yg meneroka hutan ,,bila tebang pokok dan dirikan rumah atau penempatan kira itu tanah milik mereka,,besanya mereka turun berkumpulan menebang pokok dan tanah akan dikongsi bersama dan ditebus di pejabat tanah...mak kata dulu org suka menetap di tepi sungai sebab itu je jalan perhubungan sebelum adenye jalan raya...patot la mak pernah berkerja sebagai pendayung,,aku pernah lihat ade lagi sampan di rumah pusaka keluarga mak dibawah rumah,,mesti seronok an kehidupan org dulu,,walaupun kelihatan susah,tapi mereka bersyukur dengan apa yg ada dan menikmatinya dengan gembira..terengat masa kanak2 aku,,betapa seronoknya nak ke kg mak yg memerlukan kami menaiki bas sebanyak 3 kali,,budak2 la katakan,,bukan men seronok dapat nek bas...paling best bila dapat singgah kedai beli jajan..tue yg plg penting..hahaha~sabo jela,,pastu aku terus ke celcom centre menutup Broadband aku sebab dah nak cuti sem n sempat block no tepon aku dari iklan ntah pape yg menarik kredit aku,,pastu mase nak balik umah plak mak ajak g kedai krepek di simpang5,,maka aku pon ikut jalan smpang5,,memang macam tawaf la klo tengok pelan batu pahat nih,,keluar ikut jalan depan n balik ikut jalan belakang,,haha~ yg ku pelajari hari ini..."Dengan Hikmah Kita Meneroka"..(^_^) k selamat malam semua...waslam..

coretan hari-hariku..

No comments:

Post a Comment