Sunday, April 10, 2011

Aya Sofya....



Salam..

harini aku tertarik ingin bercerita mengenai Aya Sofya...siapakah itu..bagaimana aku tertarik akan nama itu...sentiasa di pemikiranku sejak aku pertama kali mendengar nama itu di tv,,ketika itu sebuah ayat yang dibaca..aku xengat kandungannya,,apa yang aku engat ..dibina sebuah masjid seindah Aya Sofia bukan tok diagungkan,,namun disitu ingin dicari ketenangan ..bila aku search ...ia merupakan sebuah masjid di turki,namun kini menjadi sebuah muzium..ada kisah disebaliknya .. asalnya namanya ialah Hagia Sophia dan asalnya dibina sebagai gereja antara tahun 532 dan 537 AD atas arahan Maharaja Byzantine justinian. Ia direka oleh dua orang arkitek, Isidore dari Miletus dan Anthemius dari Tralles. Hagia Sophia menjadi gereja besar di Constantinople selama hampir 1000 tahun.

Pada tahun 1453, Constantinople ditawan oleh orang Turki Uthmaniyyah dan Sultan Muhammad al-Fatih mengarahkan bangunan itu diubahsuai menjadi masjid. Loceng, altar dan lain-lain berkenaan Kristian dibuang sementara lakaran di dinding ditampal. Ini semua diganti dengan unsur-unsur Islam seperti mihrab, mimbar dan empat menara di luar ditambah. Aya Sofya kekal sebagai masjid sehingga tahun 1935 apabila ia ditukar kepada muzium oleh kerajaan Republik Turki.

Selama hampir 500 tahun, Aya Sofya menjadi masjid utama di Istanbul dan model kepada masjid-masjid lain seperti Masjid Sultan Ahmed (Masjid Biru di Istanbul), Masjid Sehzade, Masjid Suleymaniye dan Masjid Rustem Pasha.

Pabila ku selidik lagi,,Aya Sofya bermakna "Kebijaksanaan Suci"...bagus maknanya..leh bagi nama anak nih..hehe~ tapi apa yang penting..apa yang menyebabkan aku tertarik akan nama ini disebabkan hadis yang kutonton itu..aku search tetap tak jumpa ayat itu..dah diolah ker??wallahualam...apa yang penting,,bagiku ia membawa maksud amat mendalam...sukar tok mencari ketenangan didunia ini,,namun tidak mustahil untuk mendapatkan ketenangan itu,,cukuplah dengan kita bersyukur atas apa yang kita miliki,,nikmati dan didugai...tidak pula kita menyesal ,mengeluh,mengalah dengan apa yang kita perolehi,kerna Allah swt lebih tahu apa yang lebih kita kehendaki...kadang2 apa yang kita inginkan tidak tercapai,,namun sebenarnya,,apa yang kita perlukan sudah ditunaikan....(^_^) waslam...


coretan hari-hariku...

1 comment:

  1. Memang betul, Aya Sofya bermaksud 'Divine Wisdom', hikmah Illahiyyah. Saya beri nama itu kepada anak perempuan saya :-)

    ReplyDelete