Friday, January 7, 2011

Tabung Haji..



Salam..
hehe..kenapa aku gelak...hehe..dan gelak lagi..hehe..sebenarnya aku gelak campur segan..sebab ape??..sebab..ade satu kisah di tabung haji,,berlaku petang td..lepas solat jumaat aku n adik ke tabung haji..adik ngan mak nak masukkan duit syiling yg agak byk ke tabung haji..ade la dalam 2ratus..satu bungkus dalam plastik n satu lagi dlm tong bekas kain pelekat..mmg mak selalu simpan dlm tu..aku terus la angkut bawak,,niat aku nak daftar haji,,mak tumpang la sekaki sruh masukkan duit,,sampai jek sane,,aku da siap isi2 borang,,mntak no kat kaunter,,masa tue ramai sgt orang,,no giliran aku ade la kne tunggu lg 30 turn..pakcik kaunter dengan baik ati bagi plak aku pergi terus ke kaunter yang baru nak bukak..Alhamdulillah..sampai jek situ,,terus la bg buku akaun,,time die ckap duitnye xtulis,,time tue aku nak ambik syiling dari adik pegang dlm beg,,dgn xsengaja aku tersilap angkat tong isi wet syiling ..dan secara tiba-tibanya,,berterabur segala syiling depan kaunter,,adik tahan sakit duit jatuh byk kat kaki die,,aku gelabah plus malu la coz ramai sgt orang kan..huaaa~dgn selamba aku turun la memungut duit tue balik.,,siap ada makcik bgtau duit2 yg terselit2 kat balik langsir n meja..siap jek pungut,,aku dengan adik saling pandang n senyum menahan malu..malu segan n nak gelak,,camne la ku boleh cuai...selesai daftar haji,,dalam jadual,,InsyaAllah 2036 baru aku dapat menunaikan haji..kire2 umur aku 54tahun..haha~camne la gaya aku time tue..agak2 aku bwak cucu kot ekut skali..lepas ciap tue aku keluar la dengan gaya xberslah,,haha~padahal da malu yg teramat..untuk kurangkan rase segan,,aku dan adik hanya mampu memberi senyuman..hehe~apa2 pun juz nak kongsi pengalaman aku hari nie..sebelum mengundur diri terengat plak kata2 seorang pensyarah haritue masih berbekas dalam ingatan aku..bila kita buat baik seribu n kita buat salah sekali,,mana orang lebih ingat..mesti yang salah bukan..sebab manusia suka mencari kesalahan orang dari menilai diri sendiri,,wallahhualam..yg mana baik kite kongsi,,yang buruk kita jauhi...(^_^)

coretan har-hariku...

2 comments: