Thursday, January 20, 2011

Pemberi bunga akan kekal harum selamanya...



Salam..
hari ini jumaat, bangun pagi lepas solat hantar adik ke sekolah,, balik rumah tgk Tanyalah Ustaz tv9,selepas tue dalam kul 8 pergi melawat kubur arwah ayah dengan mak,, sudah ade dua kuntum bunga yang hidup di pusara ayah,,nisan yang ditempah dah siap dan dipasang di pusara ayah,,jelas kelihatan tarikh pemergian ayah,24zulhijjah 1431h.. pulang ke ke rumah,,aku pergi ke pasar ikan,,siap beli ikan dan sayur pulang ke rumah..selepas bersarapan,,aku lihat mak dah ke kebun menajak rumput..aku pon pergi menjenguk,,ibu memintaku membuat unggun api untuk membakar rumput yg ditajak untuk dijadikan baja kelak.. aku ke hujung kebun untuk memungut kayu api,,selepas itu aku mula menghidupkan api dengan menggunakan sedikit getah baladar(tiub tayar)...mak menegurku,,gunakan kayu yg kecil dahulu baru letak kayu yg besar2..aku faham,,tiba2 aku terengat arwah ayah pernah mengajarku menghidupkan unggun api,,aku berkeras nak menghidupkan sendiri,namun ayah juga berkeras nak menunjukkan aku cara yang betul menghidupkan api,,akhirnya aku mengalah..aku melihat arwah ayah menghidupkannya..dalam pada itu, hatiku rasa tercuit,,aku sempat merakam kejadian itu,,siapa sangka,,kini tiada lagi teman aku untuk berebut dan berselisih pendapat,,aku kadang2 sekadar mencari gaduh dengan arwah ayah cuma untuk meriuhkkan suasana..kami selalu sahaja bertengkar,,ayah pernah menegurku bahawa akulah anak yang selalu nak berlawan kata dengannya..aku membalasnya dengan tawa,,macammane nak buat,,farah kan anak ayah..dan akhirnya kataku itu membuatkan ayah tersenyum padaku kembali,tarikh lahir kami pon xjauh,,selang dua hari,,aku 13hb dan ayah 15hb..jadi sifat kami berdua hampir sama,,,aku rindukan saat kami bergurau senda..gaduh kami sekadar menghiburkan suasana..ibu yang menonton selalu tersenyum tidak menyebelahi mana2 pihak..aku rindukan saat itu..ia memori terindah buatku...moga aku dikuatkan semangat menghadapi masa2 mendatang..."Pemberi bunga Akan Kekal Harum Selamanya",,ini kisah Ayoub yang ku tonton semalam, memberi maksud yang baik,jalan cerita yang sesuai ditonton kerana memberi pengajaran berguna pada kita,,bagaimana teruk kita menimpa musibah,,ambil pengajaran dari kisah nabi Ayoub dimana dia melalui kepayahan dan musibah lebih teruk dari yang kita alami kini,,Apa yang kita alami ,tuhan lebih mengetahui sebabnya,,jangan kita menidakkannya,,pasrah dan redha ketentuan Allah,,selagi kita dibawah naungannya,,segala apa musibah kita alami hanya sebagai ujian untuk hambaNya yang beriman...wassalam..

coretan hari-hariku..(^_^)

No comments:

Post a Comment