Monday, January 10, 2011

Sebiru Hari Ini



Salam..
Selamat pagi..hari ini hari selasa,,cuti buat rakyat johor bg hari hol sultan johor..erm...petang nie aku pulang ke rumah sewa untuk bersama rakan2 berjuang untuk semester kali ini..banyak barang dah hantar,,aku dah pindah rumah baru,,kali nih satu rumah tujuh orang..rakan2 dari pahang,,sebenarnya xplan pon dok dengan rakan satu negeri pon,,tapi rakan2 johor aku nie mmg kawan sejak kat poliPD lagi,,memang bestfren dari dlu,,klo kire2 kitorang dah satu rumah lebih 3thun bersama,,perangai pon da masak masing2..cuma kini aku mungkin xbanyak dirumah sewa sebab aku dekat ngan rumah sendiri an..dok rumah sewa pon untuk mudahkan siapkan kerja group n asgment...hidup nih kena selalu bersemangat n ceria,,t kita sendiri yang sunyi n rase xlengkap..kesempurnaan hidup akan hadir sendiri bila kita bersyukur dengan apa yang kita miliki..syukur masih dikurniakan kesihatan untuk kita lakukan apa saje kita nak selagi kita tidak melanggar syariat dan larangan Allah s.w.t. menjak ni aku banyak mendengar kisah kegagalan manusia mengawal perasaan sehingga melakukan benda yang merugikan dan luar dari kewarasan akal,,seperti contoh seorang bapa menyimbah asid pada anaknya,,membaling anak pabila menangis tidak henti ketika malam hari..seakan kesabaran mereka langsung tiada,,kenapa berlaku benda macam nie??adakah tiada iman di hati mereka,,tiada langsungkah rasa belas..pokok pangkal pada hati,,hati manusia yang mudah dikawal,,syaitan yang berjanji akan menyesatkan umat manusia,,mereka seakan lupa janji syaitan itu keatas kita yang membuatkan manusia lebih mengejar harta dunia dari akhirat,,tidak semstinya kita perlu selalu ke masjid dan beribadah menjanjikan syurga buat kita,keseimbangan hidup juga dititikberatkan..risau melihatkan golongan pemimpin kini(maksudku golongan lelaki) mereka seakan tidak mampu memikul tanggungjawab,,mudah marah,,mudah tertekan..mudah terpengaruh dengan fitnah(iaitu wanita),,bukankah wanita itu fitnah buat mereka,,carilah yang halal buat mereka,,pimpin lah wanita tersebut dengan landasan iman yang kukuh..jangan mewahkan mereka dengan wang ringgit,,tapi mewahkan mereka dengan kasih sayang,,wanita kini mudah memberontak,,kadang2 aku jua begitu,,bagiku,,aku masih lagi milik keluarga,,jadi aku tidak akan runtuhkan lagi prinsipku untuk terus berbakti buat keluargaku selagi aku tidak terikat dengan sesiapa yang mampu memikul tanggungjawab mendidikku,memimpinku,,menjaga kabajikanku,,menyokong setiap langkahku,,menegur kesilapanku,,memegang erat maruahku dengan lafaz ikatan sah sebagai raja dihatiku...apa2 pon..matlamatku kini,,berusaha mengenggam segulung ijazah,,membantu ibu,,insyaAllah memenuhi impian ibuku..doaku hanya padaMu Ya Allah,,kuatkan semangatku,,iltizamku,,dan moga semuanya berjalan lancar dengan keredhaanmu..Amin..(sebiru hari ini..(^_^)..)

coretan hari-hariku..

No comments:

Post a Comment