Wednesday, February 15, 2012

perkongsian ilmu


Salam..

Alhamdulillah....result dah keluar..walaupon takla terbaek namun meningkat sedikit dr yang dahulu..takpe la.menapak sedikit demi sedikit..syukur Alhamdulillah..itulah hasil usaha,,jadik..tak boleh nak dipertikaikan.. 15 februari..hari ulangtahun kelahiran arwah ayah...moga Arwah sentiasa sejahtera dan bahagia di sana.. ahad lepas aku tiba2 teringin mengikut ibu ke majlis maulidur rasul yang diadakan kampungku di masjid.. tiap tahun nak ikut namun ada aje aral..Alhamdulillah,dengan kelapangan yang ada ,dapat la aku mengikutinya...sungguh, pada awalnya agak canggung melihat tiada rakan sebayaku yang menghadiri majlis ini...asalnya ingin mengajak sepupuku ikut sekali,,atas keuzuran,,beliau xdapat ikut...Alhamdulillah tahun ini majlis diadakan dengan kerjasama sekolah agama Kg. Jawa..comel2 jek melihat mereka berpakaian sekolah agama..acara dimulai dengan bacaan berzanji oleh ustaz helmi dan ustaz ishak..org kg ku..sungguh merdu bacaannya..lama sudah aku tidak mendengar bacaan berzanji rasanya..sungguh aku tertarik..seterusnya kami berselawat keatas nabi junjungan Muhammad S.A.W. .. seterusnya acara diteruskan dengan nyanyian nasyid oleh adik2 skola agama..comel dan bersemangat..mengingatkan aku ketika kecil dahulu..tak henti aku tersenyum melihat mereka bernasyid...kiut sgt2 wallupon piching lari..hihii... seterusnya penceramah jemputan merupakan guru besar sekolah agama seri aman... dengan tajuk ceramah "persefahaman asas perpaduan ummah'.. ceramah penuh dengan isu ibubapa dalam mendidik anak2..mewujudkan persefahaman bagi mewujudkan kasih sayang itu.. antara kisah nabi yang aku ingati ialah mengenai kisah ketika nabi memberi makan kurma kepada yahudi buta yang mulutnya tidak pernah henti menghina dan memburukkan nabi... setiap pagi Rasullullah akan memberi makanan kepadanya tanpa berkata sepatah pon kepada yahudi buta tersebut sehingga wafatnya nabi.. ketika Saidina Abu Bakar meneruskan kepimpinan ..beliau merasakan kekurangan ..seakan ada lagi tugas yang masih tidak dilaksanakan..pabila beliau bertanya kepada Aisyah R.A , anaknya...makan aisyah r.a berkata ketika rasullullah masih hidup, setiap pagi beliau akan memberi makanan kepada yahudi buta di hadapan pasar..lalu Saidina Abu Bakar menjumpai yahudi buta itu untuk memberi makanan tersebut..setibanya beliau ke sana,,sungguh betapa perit hatinya mendengar kata-kata nista yang diluahkan yahudi buta tersebut ke atas rasullullah..berbagai makian dan fitnah dikatakanya...lalu pabila saidina abu bakar menyuakan kurma kepada yahudi buta tersebut..berkatalah ia" siapakah engkau?? dimanakah orang yang biasa memberiku makanan??kamu bukan orangnya??" saidina berkata"bagaimana kau mengetahui aku bukan orang yang dahulu??" lalu jawabnya " jika dia yang memberiku makan kurma ini, beliau akan mengupas kurma ini. lalu dikunyah sehingga hancur, lalu kemudiannya dengan lembut membuka mulutku dan meletakkannya dengan tertib dilidahku ,lalu dengan mudah aku terus menelannya.." lalu jawab saidina abu bakar" maka, orang yang kau ceritakan itu telah wafat dan beliau itulah yang kau caci dan fitnah tidak henti setiap hari itulah yang memberi kamu makan dengan penuh keikhlasan ..."alangkah terkejutnya yahudi buta tersebut..lalu katanya" andai benar katamu itu, dengan ini aku bersaksi sesungguhnya tiada tuhan selain Allah, dan Nabi Muhammad S.A.W itu pesuruh Allah".. ia,antara kisah yang menarik perhatianku.. semalam abangNgah ku datang ke rumah,, seronok pula pabila berkongsi kisah2 nabi yang dia selalu dengar ketika dengar ceramah agama di masjid...tercuit plak aku bile abngku berkata " balik rumah abang crita balik kat kak reha,, mungkina bang xreti bab agama,,tapi abang berkongsi cerita yang abg dengar kat ceramah agama..dapat jugak la isteri abg pahala kan mak??" hehe..tersenyum aku mendengarnya,,abangku juga bercerita betapa untungnya solat berjemaah.. satu kisah yang beliau dengar.. ketika jamaah masjid bersolat jemaah, turun malaikat mengambil kiraan solatnya,,samada betul ker barisannya,,khusyuknya..bagaimana plak imamnya,,betullkah bacaannya,tertibnya,,mengikut ukuran malaikat tersebut tiada yang lepas, semua kosong.pahala yang dikira adalah kosong...maka disembahkan kepada Allah swt..lalu Allah berkata,walaupun tiada yang melepasi kiraanmu malaikat..aku tetap terima disebabkan mereka berjemaah..maka satu pahala diterima jemaah tersebut..bayangkanla pabila kita solat berseorangan..yakin ke kita benar2 dalam keadaan khusyuk menghadap Allah swt. saat itu aku merasakan betapa seronoknya pabila kami sekeluarga berkongsi kisah2 ceramah agama yang kita dengar..seakan berkongsi sebuah ilmu..mak paling banyak berkongsi..sebab mak tiap pg dengar kuliah pg..hehe..tengah duduk2 tgk mak menajak kat kebun,,mula la mak selitkan kisah nabi atau ceramah yang dia dengar kat aku..kadang2 aku dah penah dengar jugak namun aku hanya tersenyum mendengarnya... ptg td datang jiranku yang kugelar makngah..die memang baik..ntah kenapa yerk..minggu nih penuh dengan perkongsian ilmu agama ..kisah baru yang aku dengar..Makngahku seorang tukang masak kampung,,beliau ceritakan kisah ketika kenduri di suatu tempat,,makanan lebih sedikit dari jemputan yang datang,,katanya" sepanjang menggaul lauk tu aku bacakan surah 'alam Nasrah' jek mah... Alhamdulillah..makanan yang tak cukup jadik cukup...kita kena amalkan ketika masak... hehe..seronok bila aku mendengar crita camni..sambungnya lagi,,ada jugak kadang 2 makanan kita xmasak2 kan..kita bace surah al-khautsar..insyaAllah halangan itu Allah bantu... pabila kita bermasalah ..asal kita menyerah pada yang Esa..akan ada jalannya..(^_^)

coretan hari-hariku..

No comments:

Post a Comment