Sunday, November 6, 2011

AidilAdha2011




Salam..

Selamat Hari Raya AidilAdha...maaf ada pembetulan untuk post aku sebelum nih..setelah berborak ngan emak,rupanya PakNgah yg lakukan 2ekor lembu sebagai korban..menggunakan duit elaun sebgai imam kedua kg..PakNgah menyumbangkan dua ekor lembu untuk orang kg tahun nih..3bahagian untuk nama mak,makngah dan pakngah,,selainnya AJK Kg. dan Masjid yang dipilih oleh ketua Kg. hehe..sowi..silap..aku engat azam dua ekor sebab sembelihan pertama dijalankan belakang kebun azam..rupanya lembu tu taknak bergerak walau dah ditarik sehabes boleh oleh orang kampung,,dan akhirnya acara korban pertatma dilakukan didalam kebun belakang..acara tu aku tak ikut sebab dalam..untuk yang kedua depan umah aku jek..kat kebun Pak Naib 2ekor lembu dikorbankan..seronok tengok orang kampung bekerjasama..cik rohani jadik tukang sembelih tahun nih..melihat dia berpakaian biru..membuatkan aku terengatkan arwah tahun lepas menjalankan acara korban..terdetik hiba di hati ini..tahun ini ada kelainan..semua lembu korban dikumpulkan dirumah pak naib..sebuah khemah didirikan bagi memudahkan org kampung membahagikan kerja..seronok semua dikumpulkan di satu tempat..mak pun ada sediakan juadah tok kg..Alhamdulillah habis ..penat jugak 3ekor lembu dan seekor kerbau dikorbankan dalam satu hari..selepas zuhur siap semua kerja membahagi dan menghantar daging..lebih kurang 2kilo setiap org dapat..Alhamdulillah ,rezeki buat orang kampung ..untuk raya kedua,dengar cerita tok imam pulak nak adakan korban..tapi aku tak mengikutinya..melayan anak buah sehari suntuk..kerenah yang pelbagai..habis kopok lekor goreng dicampak dalam akuarium ikan..kononnya nak bagi ikan makan..bertuah betul ank buah aku nih..tak pasal sekor ikan dah mati lemas..terpaksa ganti air balik..Alhamdullillah Makngah yang mak jaga dirumah..sudah mula boleh membalas kata,,walaupun sepatah dua..tapi dia balas cakap aku jek..hehe..seronok plak ati..k la..ini shaja coretan tok hari ini..eh..lupa lak..kak ipar bg resepi rendang tok negeri sembilan ..akhirnya berjaya gak aku wat rendang ..guna daging korban..hehe..menjak nih..mak asyik ajak wat macam2 resepi baru..semalam baru try wat serunding..berjaya..taksabo nak wat lontong kering..pergh..sedapnya/...hahaha..(^_^)

coretan hari-hariku

No comments:

Post a Comment