Saturday, September 10, 2011

pengalaman yang mematangkan

Salam

Tahniah...ucapan khas ditujukan buat sepupu rapatku diatas ikatan jodoh semakin hampir buatmu...malam tadi aku menemani kazenku dirumahnya,,orang datang merisik..kelam kabut melihatnya..dalam teruja kelihataan seri diwajahnya...syukur Alhamdulillah semuanya berjalan lancar..InsyaAllah bulan 12 majlis pertunangannya..huhuuu...semalam merupakan hari paling penat aku alami..seawal 4pagi aku bangun..jam 4.30 gerak ke bustand ambil rakan baikku yang pulang ke uthm dan aku membawanya ke rumahku,,jemput sekali beraya ke rumahku..tapi jadik penolong sebenarnya..hihii..sori vida..datang rumahku kena buat kerja an..huhuu..sesampai rumah kami berborak sambil menungggu azan subuh..usai solat..ak membuat sarapan buat sahabatku..kawan mak nk datang beraya hari ini..lalu lepas sarapan aku ke pasar beli bahan2 tok wat soto...balik2 siapkan la soto sambil dibantu kawanku..betul2 ciap..kawan mak datang.. lepas tue selepas zuhur hantar vida ke uthm..singgah dicarefour teman dia cari barang2 cket..lepas tue dah nak gerak balik ditahan plak seorang budak cina dan minah india bg kad suh bukak..klo thankyou dia xkesah tp klo ade adiah amek jek xpayah bayar.sebab nk cpt kami bukak jek tak harap pape...tiba2 kad aku kuar plak dpt adiah..pastu..kononnya aku dpt adiah vida n kazen aku thank you..mase tue terjerit2 die ckap aku dpt adiah besar,,klo tgk teruja daktu mmg komfem kte rase dpt adiah besar..tp aku kekang masa nk anto vida n teman kazen aku beraya rumah bakal mentua dia..aku putuskan xnak amek adiah time tue gak sebab nk cepat..die berkobar2 ckap kejap jek..aku mungkin dpt wang tunai 1o,ooo ribu...bab duit gelap mata gak..tp sebab nk cept aku ckp la..t lepas urusan sya selesai sya dtg la..lepas ambil no fonnya..aku pon gerak hantar vida..aku serba slh..macam tipu..aku pernah lihat kes kena tipu bayar duit dlu macam beli barang2 dia dulu baru baru dpt adiah an..lantak la..lepas anto vida ke hoste lalu ke rumah mentua kazenku di pt hj siraj..dekat ngan pt raja..terlanjur temankan la dia..bkal mentuanya memang sangat peramah rasanya..nampak kazenku diterima keluarga itu,,dlm hati aku bersyukur kazenku sudah hampir kepada jodohnya..namun sebab keramahan bakal mentuanya itu..dekat 2jam kami kat situ..jam menginjak jam 6petang..aku risaukan nk hantar barang ke rumah sewa lagi dan pastu mentuanya nak datng merisik pulak malam nih..sepupuku seakan malu2 nak mintak diri..aku yang awalnya hanya senyap bukak la cikit mulut meminta diri..huhuu..sabo jela..akhirnya jam 5.45 kami pulang singgah kejap rumah sewaku untuk solat dan hantar barang..pastu terus pulang..dlam 6.15 hampir ke carefour teringat balik pasal hadiah ku tadi..kami beranikan diri tepon minah india tadi..dia masih menungguku di care4..kazenku suh redah jek..kami pon ambil mereka dan pergi ke taman maju nak mek adiah..aku tegaskan..5 mint jek masa yang aku ada..dan kami hanya pelajar dan langsung takde duit..kami datang nk amek adiah yang dijanjikannya..aku dan kazenku mula xsedap ati pabila sampai diopisnya..ditingkat dua..takde papan tanda..masuk2 ade receptionist ala2 ahlong..masuk bilik macam masuk bilik kongsi gelap..alamak..aku macam nak lari..dalam2 hati mula baca satu doa yang busu pesan bila kita meminta pertolongan..makna doa nya"Dengan nama Allah yang dengan nama-Nya terpeliharalah segala sesuatu yang di bumi dan juga di langit daripada sebarang bahaya.Dialah Yang Maha Mendengar Lagi Maha Mengetahui"... amin~ aku dan kazenku cuba berlagak biasa..setelah itu muncul la bosnya..kami dalam sebuah bilik macam bilik siasatan jek aku rasa..dia mula bertanya siapa yang menang adiahnya..minah india itu menunjukkan tangannya ke arahku..lalu ketuanya mengucapkan tahniah padaku dan ingin melihat kad menangku itu apakah hadiahnya..aku kaku terkejut dan aku berkata kad itu pada minah india dan seingatku,,aku beri padanya petang itu..katanya masa aku menumpangkan nya kepejabat,dia sudah menyerahkan padaku..kazenku terengat kad itu ada didalam keretaku lagi..lalu kazenku meminta kunci kereta untuk mengambilkannya buatku..pabila ku serahkan kunci pada kazenku tiba2 aku otakku automatik mengikutnya turun jugak kononnya menemaninya mengambil kad..aku rasakan itu peluang terbaik untuk kami lepaskan diri..sampai di bawah aku minta kunci pada kazenku dan minta dia duduk terus dalam kereta dan kita kena balik sekarang...tak sangka plak minah india itu mengekori kami di belakang..taknak la nampak xberadab sangat kan..aku ambil kad tue diatas dashboard dan aku serahkan pada minah india tue lalu berkata,,”awak ambil la dan serahkan kad ni kat sape2 nak adiah tue..saya dah tak teringin pulak”..kecewa amat ketara dilihat pada wajah gadis india tue..sempat aku bagi senyuman ikhlas..syukur sangat2 aku tertinggal kad gores dlm kereta..aku macam baru lepas dari mulut naga rasanya..hahaha..kami pulang kerumah hampir maghrib..bila engat balik itu memang pengalaman buat kami..masa terengat masuk bilik ala2 kongsi gelap tue..aku dah membayangkan aku macam sedang berlakon movie pon ada..hahaha~ ntah keberanian apa yang buat aku berani masuk gak..aku rasa mungkin sebab aku nak rasa..hihi~.. lepas mandi solat kazenku tiba2 kol dan minta aku dan mak aku ke rumah,,sebab bakal mentuanya nak datang merisik kejap lagi..badanku memang dah penat sangat..tapi untuk tak mengecewakannya,,aku pon pergi jugak dengan mak..dapat la bantu2 dia di dapur..masa aku tunggu di dapur rumahnya.,sempat aku terlelap kejap..haha..seb bek org xpasan..balik2 rumah hampir jam 11malam..balik2 aku terus solat dan menidurkan diri..sungguh harini sebenarnya banyak benda aku buat..tido xsampai beberapa saat dah terlelap...ingat pengalaman kad tipu kadang2 aku tersenyum...macammanae lah aku boleh terpedaya..sungguh Allah membantuku disaat terakhir..syukur Alhamdulillah..(^___^)

Coretan hari-hariku..

No comments:

Post a Comment