Tuesday, September 6, 2011

Baraan Kampung

Salam..

Tak sampai seminggu lagi..abes la LI kat depan kg..bila opis dekat ngan umah..ari2 ade open house...Alhamdulillah rezeki..tiba2 terengat masa baraan ahad lalu..rasenye dah lama sangat aku xekut baraan..rasanya kali terakhir masa skolah menengah..tergerak ati tahun nie ekut baraan..tapi belah darat jela..sebab belah laut ade rumah aku..so xleh nak ekut..kena sediakan juadah untuk orang baraan..tapi sempat gak ekut baraan umah jiran..hehe.. seronok plak rasa ekut baraan..tapi bila usia dah dewasa nih..peluang nak dapat duet raya agak tipis la..eh..dah agak la xdapat..tp ade gak rumah yang bagi rata semua dapat duet raya..ade dalam rm10 gak la dapat..lepas beli jajan..hehe~ tapi yang xtahannya..ade la lebih kurang 5 , 6buah rumah sedia juadah mee goreng..rumah pertama kedua boleh sumbat lagi la mee goreng,dah sampai 5,6..memang xlarat dah..surrender..boleh dikatakan setiap rumah sediakan juadah..seronok tgk kanak2 berebut beratur nak dapatkan duet raya,,terengat zaman aku knak2 dulu..seronok bukan men lagi klo dapat wet raya..ahha,..dalam baraan tue aku bersama jiran rapatku sejak kecik..namanye Iyam..kira geng la..dari kecik kami berebut nk dapt duet raya,.riuhkan suasana rumah orang..dan berebut makanan..bila dah besar2 nih..semua berkongsi..takut xhabes makan..Iyam lebih rajin ekut baraan berbanding aku..rasenya setiap tahun dia ade..bebelan dia membuatkan aku ekut baraan kali nie..hehe~ tapi xsangka memang seronok..bila dah lama xekut..banyak perubahan rumah orang kampung..macam rusa masuk kg jek lagakku...hehe~ bila difikirkan balik.. konsep baraan nie sebenarnya untuk mengeratkan silaturrahim di antara orang kg dan jiran tetangga disambil mendoakan kesejahteraan tuan rumah... pabila doa dibacakan selepas marhaban..hatiku tersentuh dimana doanya menyentuh tentang kerukunan rumah tangga dan moga muhibbah antara orang kampung terus erat dan bersatu padu...~InsyaAllah kalau ade rezeki,,aku nk ekut baraan lagi tahun depan...(^_^)

coretan hari-hariku..

No comments:

Post a Comment