Thursday, October 28, 2010

Keistimewaan Wanita..



Salam..

lama jugak xmembaca buku ilmu,,tertarik pulak biler terbaca tentang 50 keistimewaan wanita ...jadik aku nk kongsi diantara 10 keistimewaan wanita buat hari nie...:)

1. Doa wanita lebih makbul drp lelaki krana lebih penyayang dari lelaki.Sabda Rasulullah: "Ibu lebih penyayang drp bapa dan doa org yang penyayang tidak akan sia-sia." (tbe2 terengatkan ibu tercinta..luv u mum..)
2. Wanita solehah lebih baik drp 1000 org lelaki yg tidak soleh.
3. Seorang wanita solehah lebih baik drp 70 org wali.
4. seorang wanita solehah lebih baik drp 70 lelaki soleh.
5. Sesiapa yang menggembirakan anak perempuannya,maka darjatnya umpama org yg sentiasa menangis takutkan Allah SWT dan org yg takutkan Allah SWT akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.
6. Sesiapa yg membawa makanan untuk keluarganya,maka pahalanya seperti bersedekah.hendaklah mendahulukan anak perempuannya drp anak lelakinya.Maka yg nenyukakan ank perempuannya seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail a.s.
(my father is the wonderful man that i luv n salute,his my heroes..:])
7.Haidh seorg wanita menjadi penebus dosanya yang lalu.Jika pada hari pertama haidhnya dia membaca"Alhamdulillahi'alaa Kulli Halin Wa Astaghfirullah(Segala puji bagi Allah dalam segala dosa)",maka Allah SWT akan membebaskannya dari neraka dan dengan mudah melalui shiratul mustaqim dengan aman dari seksa.Bahkan Allah SWT akan mengangkatkan darjatnya sama seperti darjat 40 org syuhada' apabila dia selalu berzikir kepada Allah selama haidhnya.(khilafnya aku selama ini, merasekan haidh tue bebanan sedangkan ia keistimewaan yang Allah beri khas buat wanita,syukur..)
8.Sabda Rasulullah SAW: "Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akan tinggal bersama aku di dalam syurga"(tempatkan syurga terindah buat ibuku Ya Allah,sesungguhnya dialah wanita yang amat kukasihi..)
9.Sesiapa yang bersikap ihsan dan mendidik anak perempuan atau saudara perempuannya dengan penuh rasa taqwa dan tanggungjawab,maka baginya adalah syurga.
10. Daripada Aisyah r.a: "Sesiapa yang diuji dengan sesuatu daripada anak-anak perempuannya,lalu dia berbuat baik kepada mereka ,maka mereka akan menjadi penghalang baginya drp api neraka"


" Betapa bertuahnya menjadi wanita.Bersyukur aku sebagai Wanita"

coretan hari-hariku....
waslam...:)

No comments:

Post a Comment