Sunday, March 18, 2012

homestay of banjaries(^___^)



Salam

17-18hb mac 2012....kedatangan 9orang pelajar uthm...ingin membuat kajian tentang kaum banjar..Rumahku tercinta menjadi homestay buat mereka,, membantu mak selaku tuan rumah...bermula pada pagi sabtu,mereka sampai dan meletak beg pakaian..mak ajk ke pasar pt.sulong membeli bahan2 untuk mula masak masakan banjar..lebih kurang jam 11tghari,,sampai di rumah dan mula masak..aku mebawa dua org pelajar ke umah makngah melihat cara masak kueh "popudak"..melayu pggik kueh torak.. kueh yg dibaluti daun pisang dan dlamnya spt bingka berwarna ijau...pulang semula ke rumah, dak yg laen sibuk bantu mak,,semuanya dah mula memanggol ibuku mak..hehe..nampaknya mereka dah mula anggap ibuku sebagai mak..hepi la mak dah tambah ramai anak hari nie...hehe~ semuanya rajin membantu...aku turut membantu..mula menyiapkan lauk ayam kukus..jantung pisang ngan ikan keli dan juga ayam masak pindang..aym grg sebagai lauk sampingan..nak lagi kick..sambal hidup mak..takkan dilupakan.hehe~ dekat kul2 ciap masak..sambil menunggu hj husin (pensyarah pengiring) sampai..semua menyiapkan diri termasuk aku.. lepas makan tengahri..bebudak nih pon ke rumah2 yang asalnya banjar..di kg belemam..ada seorang pakcik yang digelar pak yus yg memiliki baju kaum banjar yang berusia seratus tahun..ketika aku melihatnya,seakan baju silat rasenye..pulang mereka ketika magrib..di rumah aku telah memetik kelapa muda dan mak membuat kueh batil..sejenis kueh banjar dibawahnya ade pisang dan atasnya berlapis sntan..enak sekali bebudak nih makan,,klo melayu,seakan kueh seri muka..huhu..mlm tu mereka makan wadik bersama aym mask kicap dan smbal kentang ..sejurus itu berehat..tp xmacam rehat bile hampir separuh menonton cerekarama yang menarik kat tv3..aku plak mmg dah tido awal sebab agak lepak cikit ,maybe penangan ABC(Allah bg Cuti)..huhuu.. esoknya..lepas sarapan mihun grg..mak tunjuk cara membuat mandai..kulit cempedak yg dijeruk..lepas tue..mereka beramai2 menggentel tepong pulut tok masak wadai kiping..kueh banjar.. selera mereka makan kueh buatan sendiri..pelbagai andaian,,seakan penah makan dan cara masakan agak berlainan.. lepas tue mereka berjalan menyoal selidik org kg.. balik rumah datang seorang jiran sebelah kampung menambah maklumat tnetang org banjar tok mereka..kesempatan yg ade..mak masakkan kueh bubur tajun atau dlam melayunya seakan lompat tikam.. mereka menegah tok kami menyediakan makn tengahari..so,,buat la simple2..aye masakkan diorg mee bandung..dibantu abg adol yg pulang dr umah mak mentua..hehe~ Alhamdulillah,,cukup seronok mereka sepanjang berada dirumahku....terima kasih atas kehadiran kalian semua,,dpat aku mendengar mak ckap sepenuhnya bahasa banjar,,sedikit sebanyak tau gak aku susur galur banjar yang aku jugak tak ketahui..dah ciap laporan nanti..bolehlah aku mintak copy yerk..he..saje wat koleksi,,bleh crite kat ank2 biler tua nanti..hehe..sekian sahaja buat hari ini..hopefully u all happy and enjoy being in homestay of banjaries(^___^)

coretan hari-hariku..

No comments:

Post a Comment